Traveling through Oman

Dag na aankomst en verder....

Vanmorgen uitgeslapen, hadden we wel verdiend.

We zijn vervolgens aan de wandel gegaan op naar de Souk, dit lijkt op een soort van zwarte markt, van alles te koop. Het is er rustig en koel, tijdens de wandeling naar de Souk is het erg heet en in de zon nog heter. We zeggen nog van we zweten hier niet, duurde niet lang of onze hoofden waren al nat.

In de Souk waren leuke spullen te koop we gaan er nog wel een keer terug om iets te kopen als leuk aandenken vanuit Oman voor thuis... Heb al wat gezien...

Ook de luchtjes ruiken hier lekker!!

We hebben het er nog over om net zoals een omani gekleed te gaan, spier witte jurk en hoedje op echter vinden we niet echt respect vol naar de omani's toe....

Vervolgens lopen we langs de haven. We besluiten een taxi te nemen naar een ander deel van Muscat. Je dient van te voren een afspraak te maken met de taxi chauffeur over de rit prijs. Een aardige jongeman gaat tijdens het ritje een gesprek aan. Hij wilde ons wel het eea laten zien van Oman als hij vrij was. Wij wisten niet precies waar we heen wilde en uit eindelijk belande we bij een restaurant aan zee. Daar gelunched en koffie gedronken. Besloten om terug naar het hotel te gaan om een auto te gaan huren. Check via het hotel gedaan en vervolgens via internet. Was vrij kostbaar voor een 4WD. Via internet gezocht niets beschikbaar toen gebeld naar verhuurbedrijf die in het crownhotel zat (daar zitten geer zijn KLM collega's). Die had een auto voor ons, wij daar heen met de taxi. Collega van Geer daar nog gesproken buiten op het terras. Was er bloed heet, en dat te bedenken dat het bij de lezers zo'n 5 graden is... Hier een graad op 38! ????

We rijden in een grote bak, Mitsubishi pajero. Cool ding! Terug naar hotel gereden, gedouched en op naar intercontinetal hotel gereden. Afslag gemist, was geen probleem met deze bak, je kunt er mee over de stoep, stuur om en hoppa je zit zo weer op de goede weg.

Donderdag avond, veel mensen zijn erop uit, we vinden al snel een plekje en belanden bij een turks restaurant vlak aan zee, heerlijke gegrilde garnalen gegeten met veel water. Alcohol wordt er buiten niet geschonken. Was erg lekker. Daarna naar het intercontinetal hotel, het schijnt dat ze er een mooie bar hebben, we hebben er even gekeken vonden het niet echt bijzonder. Even verder op was er een restaurant met salsa muziek, drankje gedaan en weer op weg naar huis. Erg fijn dat we onafhankelijk zijn en kunnen gaan en staan waar we willen!!!

De volgende dag op pad richting Barka met een stop bij de aumoage fabriek, ze maken er parfums, helaas gesloten op vrijdag.

Onderweg gestopt bij een moskee, foto gemaakt echter er stapt al snel een politie man uit de auto en zegt dat er geen foto's mogen worden gemaakt en er ook geen toegang is.

Verder op gaan drinken we koffie en hebben we rijst met kip en een salade als ontbijt, was erg lekker!

Terug naar de hoofdweg, zien we allemaal mannen naar de moskee lopen.

Barka is een vissersdorp, de gevangen vis wordt op 1 plek, soort markt verkocht. Op het tijdstip dat wij aankomen is de markt al geweest en liggen er vele bootjes op het strand. Het strand is bezaaid met veel troep, je gaat er niet zomaar liggen. Het water is warm, her en der zwemt er een schol visjes voorbij. We besluiten om een wadi te bezoeken. Wadi is een plek in het binnenland waar water is. Soort van rivier plekken bij ons. We rijden door de diverse dorpjes en de natuur is er mooi. De bergen stralen in de zon en hebben mooie kleuren. We bereiken een dorpje waar allemaal palmbomen staan, betonnen waterstelsels om het water te begeleiden naar diverse veldjes. We gaan of road echter al gauw komen we niet verder. We willen gaan lopen echter een man geeft aan dat met de auto de enige optie is. Dus doen we dit dan maar, hij had gelijk achteraf. Er lopen diverse geiten los. We komen kinderen tegen, beleefd groeten ze en geven ze een handje. We gaan weer terug en komen een jongen tegen waaraan we vragen waar de wadi is, hij legt dit uit. Tevens vraagt hij of we even willen binnen komen echter Geer geeft aan dat we verder willen. We rijdende wadi in, over een ruige ondergrond van kiezels, kleine en grote keien. Water? In geen velden te bekennen.... Dan maar verder rijden... Is wel koel om zo te rijden, dat doe je niet met je peugeotje!!!

Onderweg zien we diverse mensen onder de palmbomen zitten....

En dan? Ja water!!! Joepie!

Hier is het veilig genoeg en Geer (heeft geen rijbewijs) gaat achter het stuur, kan niks gebeuren! Euh misschien toch was komen te zitten? Dat kan mij ook gebeuren dus hoppa rijden met die hap.

Zeker met een automaat, 4WD is het easy.

Het is even wennen om te rijden door het water echter dat leer je snel genoeg.

We vinden een plekje waar we in het water kunnen dobberen. Het water is van een aangename temperatuur, zwemmen kleine visjes die aan je sabbelen.

Bijzondere hier in Oman is dat de mensen er een grote troep van maken, ze gooien alles zo weg... Op straat, in de natuur, op een parkeerplaats, het is echt bizar!!!

Zo'n mooie natuur wordt verpest door alle troep en rommel die de mensen achter laten.

Terug gaan we deels via een andere weg, dit werd beloont met loslopende dromedarissen langs de weg. Ze kwamen vrij dichtbij en steken ook zo de weg over. Mooi om mee te hebben gemaakt!

Tegen over ons hotel drinken we koffie, daar hadden we trek in, samen met humus en brood.... Hmmmm erg lekker.

Vele omani's ruiken erg lekker, zo ook de ober we hadden eerder besloten als er iemand lekker ruikt dan gaan we dat zeggen en vragen welke parfum hij heeft gebruikt... Fresh, Italiaans!

Ik heb nog een paar foto's gemaakt van bussen, merk: Tata.

Daarna ben ik mijn bed in gedoken, was vermoeid. Vele indrukken, airco, warmte, veel gereden.

Verder route uitgestippeld en nog wat geappt met de kids, vriendje en vriendinnetjes.

Zaterdag 30 april

Vandaag 300 km afleggen. Overnachten op 2000 m hoogte in het Sunrise resort in jebel shams.

Broodjes, kipsalade, fruit en water gehaald in de supermarkt en koffie gedronken bij de Mac.

Sinds vannacht geen WiFi, is wel wennen omdat je automatisch naar je telefoon grijpt. Hoop voor sommige dat ze niet ongerust zijn geworden, maar euh, we waren er even niet!!!

Na 2 uur rijden komen we aan bij het Jibreen castle. In 1680 gebouwd, dikke muren, diverse vertrekken, prisons voor men and woman.

Boven op het kasteel een super mooi uitzicht.

In het shopje drinken we zoete koffie en eten een paar dadels.

Omdat het zo heet is willen we naar het water, dus opzoek naar een wadi. Bij het tank station komen we een Omani tegen en ik groet hem, hij groet terug en vraagt waar wij vandaan komen, Amsterdam, netherlands.. Oh Yeah van Basten, Gullit enzo. Later vraag ik naar een wadi, hij gaf aan dat er bij tanuf water was echter daar aangekomen kurk droog! Vervolgens door naar hoov caves echter gesloten voor bepaalde periode. Daarna een berg op gereden, mooi uitzicht. Gevraagd hoe we in jebel shams moesten komen en dat ging via de berg route off road! Klein stukje gereden, ik voelde me er niet prettig bij! Terug gegaan en kwamen onderweg mensen tegen op een uitkijk plek. Zij kwamen uit Bahrein, vriendelijke mensen. Kregen een of ander lekkernij aangeboden, smaakte erg lekker. Ze zeiden volg ons maar naar jebel shams.

To be continued!

brenda

Wat heerlijk te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben daar en ook hoe je dat weer verteld ed....heerlijk.....
Have fun xxxx

Dolf

Ed en Gerard,
Ik ben jaloers hoor. Klinkt allemaal fantastisch. Vooral dat je je er vrij kunt bewegen en verplaatsen. Jammer dat ze al die rotzooi overal gewoon meer gooien. Ben benieuwd of je er het gesprek over kunt aangaan. Groet en nog vele leuke reis dagen

Nelie

Het is weer genieten van jullie belevenissen,,,heerlijk om te lezen,,heel veel plezier verder,,,

Ed

Dank jullie wel voor de reacties, we genieten nog even verder....