Traveling through Oman

Hemelvaartsdag, Sur en Sur

Hemelvaartsdag in Sur

Vandaag een relaxt dagje, uitgeslapen en vervolgens in de auto gestapt... waarheen? We zien het wel, we gaan richting de haven, wat is het hier mooi zeg, diverse bootjes, mooie huizen... Leuk haventje, daar willen we meer van zien! Echter eerst opzoek naar koffie en een broodje. We belanden bij een tentje waar ook omani's zitten, dat is precies wat we willen, bij de locals, cultuur opsnuiven. En heerlijk buiten zitten. Wat je bij die tentjes hebt is dat er om de haverklap wordt getoeterd, dan loopt de bediende man naar de auto en neemt de bestelling en brengt dit dan naar de auto toe. Men komt de auto niet uit. Te warm???

De weg wordt vervolgd via de kust naar het zuiden... Het water is er blauw, het trekt ons er naar toe, we nemen een duik in het heerlijke water. Er zijn niet veel mensen. Ook hier ligt er weer heel veel plastic. Ook een dode schildpad en her een der een dode vis.

We stappen weer de auto in, is namelijk veelste warm en het is ook goed om uit de zon te gaan. Bovendien is het heerlijk in de auto met de airco aan en we zitten als een vorst in onze bolide! We rijden verder richting het zuiden, we komen aan bij een groot meer wat in verbinding staat met de zee. Er liggen vele bootjes en er zijn diverse hutjes langs het water. Erg handig ook weer de 4WD want we kunnen onverhard verder.

Heerlijk relaxed hier. De weg wordt vervolgd naar Al Hadd, hier is wel het mooiste strand wat we hebben gezien! Kraak helder water, privé strandje. Heerlijk is het hier, wat een genot. Verderop in de baai liggen vissersschepen en er gaat zo nu en dan een speedboot langs. We willen ergens wat gaan eten bovendien lagen we al even bij het water en dat was te merken ook! Verbrand waren we beide. Beetje pissed op ons zelf dat we niet meer hadden gesmeerd. Maar goed het leed is al geschied! We vinden in Sur bij het haventje een leuk eet tentje en bestellen een kleine maaltijd euh het werd een volledige maaltijd, zo zijn wij weer, alles kan, niks moet en alles mag!

Heerlijk buiten gegeten en genoten van het uitzicht. In de schaduw was het erg lekker, in de zon was het amazing hot! Niet te doen zeg maar.

Terug het hotel in en paar uurtjes gepit!

Ik heb nog wat fruit, drinken en koekjes gehaald en we zijn verder onze kamer niet afgeweest, het was daar namelijk heerlijk koel!

De volgende morgen op tijd de auto in, ontbeten met een broodje falafel, koffie en water, getankt en door naar wadi shab...

Met een bootje werden we naar de overkant gebracht en daar begon de voettocht van 45 minuten naar de spectaculaire waterval...

Het was rond 10:15 uur en ook al vrij warm maar euh wij zijn diehards Lets Go....

Het is hier mooi, onderweg komen we diverse beekjes met water tegen, nog niet het mooie blauwe water maar dat komt vast nog wel...! Het pad gaat omhoog en er is een hoop geschreeuw, het blijken omaanse jongeren te zijn die van de rotsen af het water in springen. Daarna weer veel kabaal, er is een omani die stoer aan het doen is, iedere keer met z'n hand in z'n broek gaat en onder vee geluid gaat zijn onderbroek uit en duikt ie van de rotsen het water in.... Voor de geïnteresseerde heb ik een filmpje hier van beschikbaar ... :-))

We lopen verder en het wordt weer stiller, het water blauwer. Ook begint het pad zwaarder te worden daar er over rotsen geklommen moet worden om verder te komen. We pakken even onze rust, drinken water en maken ons nat met water. Eropin mensen langs en die zeggen dat het nog 10 min lopen is... Altijd fijn om te horen!!!

Op een gegeven moment blijkt dat we aan de verkeerde kant lopen van de waterstroom voorzichtig afdalen naar het water. Sommige kanten zijn glad door de algen die aan de stenen kleven. En dan kan het ook nog es zijn dat het water diep is... En we hebben spullen bij ons die niet nat mogen worden!! Geer gaat voor, de guide. No problem, wel grappig om ons zo bezig te zien volgens mij... Maar gelukkig kunnen jullie alleen maar lezen en ja jullie mogen er beelden bij verzinnen hihi

Het laatste poeltje, daar staan we tot onze nek aan toe in het water en er is een gedeelte waar er gewatertrappeld mag worden... Is te doen en hoppa de tas op de kant gegooid... Het is gelukt!!! Good boys!

Euh het laatste door de spleet kan niet met de tas, ik durf deze niet achter te laten, mijn bankpas, creditcard zit hier in... Ik neem geen risico. Het zijn toch allemaal toeristen die hier rondhangen en je weet het dus niet. Geer gaat eerst door de spleet naar de water val, het was wel aardig zei hij, je kon verder als je met een touw omhoog zou klimmen... Mijn beurt om naar de waterval te zwemmen, er zijn een aantal mensen die aan de stenen hangen en sommigen klimmen naar boven. Ik weet niet waar je verder heen moet als je boven bent, men zegt springen van een rots af... Ik geloof het wel, ben er te nuchter voor, het is voor mij goed zo. Ik zwem terug, maak nog een praatje met een Duitse jongen en we spreken Engels, wat wel weer grappig was. Ze waren hier 10 dagen en hadden al iets van 1800 km gereden. Zelfde plekken bezocht als ons en ook nog naar shalala geweest. Wat zouden wij dan wel niet hebben gereden? We lopen terug, zeggen tegen diverse mensen die we onder weg tegen komen hoe ver het nog is, soms zeggen we ver om vervolgens aan te geven dat het nog maar een klein stukje is....!

We komen de groep omaanse jongens nog tegen en maken klein praatje, maken de opmerking over de naakte duiker en er wordt gelachen.

We gaan weer verder, de auto in, airco aan!

In de recensies lazen we dat mensen klaagde over de brug met snelweg die bij het begin staat van de wadi. Echter als

Je verder loopt zie je de pracht van de natuur en zie je de brug niet eens meer!

We verbazen ons zo nu en dan over de negativiteit, klagen klagen klagen

En vergeet te kijken naar wat het wel is!!!

Lets Go naar Muscat, 200 km te gaan. De rit ging voorspoedig, aangekomen bij hotel beach bay, heerlijke kamer, goede badkamer, dit is ons laatste hotel voor de komende 3 dagen. Het ligt een paar minuten lopen vanaf de zee en verder overal dichtbij. Na het inchecken, de auto beetje aan kant gemaakt, ontdaan van stof en zand en op naar het crownhotel om de 4WD om te ruilen voor een "gewone" auto. Voor Muscat en omgeving hebben we geen 4WD nodig, scheelt bovendien ook weer in kosten. We hadden 1881 km gereden in 9 dagen tijd. En dit heet vakantie :-) Gemiddeld 200 km per dag.

We hadden de keuze uit een Nissan, vrij nieuwe auto of een Mazda 6, de laatste zag er sportiever uit, geblindeerde ramen... Daar ik de berijder was koos ik voor de Mazda. Heerlijke auto om in te rijden, ook een automaat, rijdt makkelijk en is ook snel. Ook weer leuk om iets anders te rijden.

S avonds hapje gegeten in de buurt van de Souk.

To be continuered...

Simon

Steeds heel leuk om jullie belevenissen te lezen! Het filmpje wil ik wel zien!! Gr.

Ed

Dank je wel Simon, dat dacht ik wel! :-)