Traveling through Oman

Kingsday

De dag van vertrek, om 7:30 uur gaat de wekker om vervolgens na het ontbijt en douche te vertrekken met Uber naar Schiphol per jaguar. In de hoofdstad is dit een gebruikelijk vervoermiddel en handig ook, je besteld, ziet waar de auto rijdt en hoe lang het duurt voordat hij voor de deur staat. Het was een vriendelijke man, gesprekje gevoerd en in een mum van tijd waren we op Schiphol.

Op Schiphol zelf was het druk, rijen met mensen... We zeiden nog oeps, echter alles komt goed. Voordeel was weer dat Geer een van zijn 10.000 collega's aansprak en we even door geloodst werden naar een incheck balie.

Daar werd even gekeken hoe het moest met de bagage omdat we een tussen lading hadden op Abu Dhabi en vervolgens naar Muscat in Oman.

Ook hoe het met het ticket moest omdat er alleen maar 1 ticket kon worden gegeven op Schiphol.

Vervolgens ons laatste bakkie Hollandse koffie gedronken en door naar de gate F05. Daar stond de dreamliner 787-9 van de KLM al klaar. Het nieuwste toestel.

Er waren 54 open plekken in het toestel, we konden mee. En er waren 200 open plekken vanuit Abu Dhabi.

We zaten met z'n tweeën op 3 stoelen, rij 17 DEF. Ruimte genoeg, mooi vliegtuig.

Zo rond 12:15 uur zijn we de lucht ingegaan ruim 6 uur later landde we op Abu Dhabi. Was nog even spannend of we uit het vliegtuig moesten en naar de transferdesk op de ticket op te halen voor Muscat, echter Hans, de senior Purser had het al geregeld en de tickets werden aan boord gebracht. Super service.

Ook konden we het laatste stukje bussiness Class vliegen.

Dat is best wel een verschil met waar we eerst zaten. Je zit luxer echter wel een stukje ongezelliger omdat je elkaar niet ziet. Kregen champagne, smaakte goed.

Om 22:30 uur ( omaanse tijd, +2h) kwamen we aan op Muscat.

Vanuit de BC stapten we in de bus naar het het luchthaven gebouw. Eerst een visum halen, geldig voor 30 dagen, wie weet bevalt het hoer goed en blijven we nog langer, om vervolgens door de douane te kunnen. Er stond ook een groep met Pakistanen en Indiërs die naar Oman komen om daar te werken, in de Oman hebben de omanies het goed en het mindere werk wordt door mensen uit Pakistan en India gedaan. Deze mensen worden niet zo goed behandeld, ook wel vernederd wat je ook zag op de luchthaven, de toeristen gingen voor...

De bagage lag er al, dus we konden zo door. Er stonden heel veel mensen wat een geweldig ontvangst daar.... Oh nee die kwamen andere mensen ophalen!

De flappentap even opgezocht en Rial omani's gehaald.

Taxi gepakt en hoppa op weg. Vergeet helemaal te vertellen dat het qua temperatuur heerlijk was! Graadje of 37!!!

Minuut of 20 in de taxi gezeten, chauffeur weinig mee gesproken, wilde niet. Prima dan ook geen fooi of had hij die al in de prijs verwerkt?

Goed ontvangst in het hotel, glaasje sap en ingecheckt. Vriendelijke man hielp ons.

We slapen 3 nachten in hotel Mutran Hotel, kamer is prima, aircootje aan.

We hebben nog wel enige trek en eten aan de overkant langs de straat (1:00 uur s nachts, is het ook nog heerlijk buiten, 30 graden) kabab en humus met brood en water, alcohol is hier verboden, behalve dan in de wat betere hotels.

Tijd om te slapen!

Ik merk dat ik wat moeite heb met mijn schrijfstijl... Vindt deze niet zo es effe kijken of ik deze wat kan changen

Benno

Ed, veel plezier in Oman. Zal wel even een enorme omschakeling zijn met de temperatuur. Als het zo warm is had je koffer toch niet zo vol hoeven zitten, kort broekie genoeg toch :) nogmaals, heel veel plezier.

Dolf

Ed heel veel plezier op weer een mooie trip.